Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op langlauf.startpagina.nl

Sneeuw-alarm ronde, wie doet mee?

  • Skater

    Sneeuw is zoals jullie weten hoogst zeldzaam in NL (en BE), en valt vaak nog erg lokaal ook. Plus, het aantal locaties dat er op in wil spelen om trails te prepareren helemaal.

    Nu vertelde de weerkaart mij vanmorgen dat er 1mm neerslag zou zijn geweest in Zuid-Holland, waar ik woon. En ja, er was iets van wittigheid, meer dan de vrij substantiële rijp.

    Voor de gein geprobeerd op skis op kort gras wilde glijden, maar het was niet voldoende.

    Had het nu wel gelukt, wie had het dan willen horen van me? Zeker in weekenden, zou een alarmsysteem waarin we elkaar sms'en of emailen dat er ergens sneeuw ligt heel wat langlauf-uren op NL bodem kunnen schelen!

    Woon je in de buurt van een goede locatie waar bij weinig sneeuw al gelanglauft kan worden? Doe dan ajb mee!

    We kunnen in NL dan een virtueel langlauf-trail netwerk opzetten, met op voorhand bekende parkeer-details etc, en als dan 's morgens de sneeuw voldoende blijkt (bij gunstig weerbericht de wekker wat eerder zetten), snel iedereen laten weten.

    Liever een binnenlandse rit voor een paar uurtjes “prutsen” op een veldje dan 4 uur op de bonnefooi naar Winterberg waar helemaal niks ligt…

    Ik ben te bereiken op jgk81@yahoo.com

    Dank je als je mee doet!

    Happy trails,

    Skater

  • JG

    Hallo Skater,

    Het is al weer twee jaar geleden dat er in Nederland een flink pak sneeuw is gevallen. Dat was in November 2005. Ik ben toen naar Kootwijk op de Veluwe gereden (voor mij 20 min. rijden) en heb daar over het Kootwijkerzand een prachtige langlauftocht van zo'n 3 uur gemaakt over perfecte sneeuw. Er was verder niemand en ik waande me ergens in het hoge noorden. Misschien lag het aan de droge zandgrond dat de glij-kwaliteit zo goed was. Dus als er sneeuw ligt dan naar het Kootwijkerzand!

    Groet,

    JG

  • Skater

    Ah, ik teken zelf ook vaak met JG.

    Gisteren bijvoorbeeld, bleek er 8cm te liggen in de wijk Reeshof in Tilburg. Ik was daar (uiteraard) niet, en zo laat op de dag dat ik het op internet las, durfde ik de reis ook niet meer aan.

    Met een netwerkje van liefhebbers, kunnen we onze kostbare sneeuwuren in NL vast verveelvoudigen. En er een gezellige dag van maken ook natuurlijk.

    Het is gewoon dat sneeuw bij ons nu toevalstreffers zijn, erg plaatselijk. Als iemand nu 5cm in zijn tuin treft, en de plaatselijk LL spot goed begaanbaar blijkt, kan die info vroeg genoeg op de dag veel waard zijn voor andere liefhebbers.

    Stormchasen is uit, snowchasen is in!

    Ik had er November 2005 ook graag bij geweest, maar had toen nog geen eigen materiaal. De Kootwijk-tip zit wel gelijk in mijn geheugen gegrift.

    Op compact zand blijft sneeuw toch al goed liggen vaak, toch? Op rommelige bouwplaatsen lijkt vaak de meeste sneeuw te liggen. Wellicht iets met warmte-conductie.

    Ik heb eens Amerongen getroffen met 10+ cm sneeuw, ergens rond 2000. Prachtige hoogteverschillen op de MTB route. Die heeft echter wel wat geulen en denneappels en dergelijke, maar verder vast een super LL route. Klims van 50hm er bij.

    Maart 2005 hadden we 14cm hier in Vlaardingen, bijna teveel voor langlaufen zonder padentrekkers misschien?