Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op langlauf.startpagina.nl

welke maat

  • René Borgez

    Hallo,

    Kunnen de meer ervaren laufers onder jullie mij vertellen hoe ik

    de juiste maat kies en waar ik moet op letten bij 2de hands aankoop.

    Ik ben 1,77 m. groot en weeg 77 kg.

    Alvast bedankt en veel winterpret !

    René,

  • Skater

    Hai René,

    Skating of Klassiek? Dat maakt nogal een verschil.

    Ook is er verschil of je een relaxte buitenluchtgenieter bent, of een agressieve topsporter met opgeblazen dijen.

    Mijns inziens zijn langlaufskis gruwelijk goedkoop, ook nieuw. Als je het vergelijkt met enige andere buitensport, gewoon goedkoper.

    De beste skis (althans topmodel Fischer) die geld kunnen kopen zijn €400.

    Beste stokken €400, maar boven €150 merk je echt niet.

    Beste schoenen €249, maar boven de €200 merkt een prof nog amper.

    Bindingen zijn €40-60.

    Die beste skis, kocht ik laatst voor €208 incl verzendkosten op eBay (per ongeluk jouw maat trouwens, skating), nieuw. Zoek ik een baasje voor nog.

    Top stokken vond ik ergens voor €60, €120 waard.

    Mijn schoenen waren een slimme koop, €179 waar je elders €200+ meer voor betaalde. Al met al amper meer dan sommige merken wandelschoenen, tennis rackets, vishengel, laat stáán fiets.

    Instapmateriaal is gek genoeg nog makkelijk de helft daarvan. Schoenen onder de 50 zie je weinig en zijn misschien ook iets te marginaal voor je, behoorlijke skis beginnen bij 120 ongeveer, stokken blijven 3 tientjes plus, bindingen 30+.

    Bij gebruikt materiaal is vaak lastiger te achterhalen voor welk gewicht ze bedoeld zijn, en voor welk type sneeuw (koud/warm, droog/nat, oud/nieuw, hard/zacht).

    Bij skis van na 2000 is vaak via internet nog wel wat informatie te achterhalen, tabelletjes met aanbevelingen.

    Belangrijk is de conditie van de onderzijde van de ski (krassen -> traag glijdend).

    Op eBay vind ik nog wel een setje klassieke skis voor een tientje voor je, maar als je niet weken aaneen gaat langlaufen, is huren of nieuwkoop waarschijnlijk beter.

    Kijk eens op bijvoorbeeld www.fischer-ski.com naar skis die je wel aan staan, en de maatvoering die ze daarbij adviseren.

    Maar om je niet zonder antwoord te antwoorden : skating 187-192cm, klassiek 202-207cm, uitgaande van Fischer maten. Maar het is dus niet de maat, maar de stijfheid. en dat lees je er 2e hands zelden bij.

  • René Borgez

    Hartelijk dank voor deze deskundige uitleg ! Nooit gedacht dat er zoveel kwam bij kijken …laat staan dat er 2 soorten zijn en dat het gewicht zelfs een rol speelt.

    Ik heb een optrekje gekocht in de Belgische ardennen en wou daar indien voorhanden een beetje van de sneeuw genieten. Ik ben tamelijk sportief

    maar inmiddels wel 50 jaar . Ik heb geen ervaring met langlauf maar kan wel een beetje ijsschaatsen. Ik kan me waarschijnlijk maar beter aan de klassieke soort houden . Nogmaals bedankt voor de moeite om zo een deskundige uitleg te hebben gegeven ! Het siert je!

    René

  • Skater

    Goed gedaan met dat huisje! Ik hoop dt de Ardennen goede sneeuw krijgen de komende jaren, ook voor ons hier goed.

    Dat deskundige valt wel mee, je weet nu alles wat ik weet :-)

    Gek van de sport, lees ik mij zo veel mogelijk in.

    Als je al kunt schaatsen, kun je daar wellicht voordeel mee doen door skaten een kans te geven. In veel wintersport oorden is skaten nu populairder dan klassiek. Je ziet dt in de verhuur shops, VEEL skating skis, makkelijk het dubbele van klassiek.

    En het is niet alleen voor jongere mensen, ook mensen van rond de 50 met klassieke ervaring zie je nu skating cursussen volgen. In Oostenrijk zag ik groepjes met krasse knarren van zeker 60 bloedhard over de paden zoeven. Klassiek zag ik daar dergelijke groepjes niet.

    Neem gewoon eens een introductie les van elke, skating en klassiek.

    Van skating spreekt mij persoonlijk zo aan dat je niet beperkt bent tot de getrokken gleuven, maar zelfs kiest waar je je latten laat glijden. Soms smal, soms wijds, soms, links, soms rechts. Het is meer “off-road”, hoewel het niet hobbelt ofzo. Denk aan het verschil tussen 1-dimensionaal en 2-dimensionaal.

    Klassiek intrigeert me echter ook, en ik heb dan ook (zo goedkoop mogelijk) een klassieke set aangeschaft. Mooie racey schoenen van Atomic €42,49, Fischer stokken €19,95, Fisher skis €36.50. Kostte wel wat energie op eBay.de, en er komen nog verzendkosten bij, maar dan heb je wel wat (hoop ik). Adviesprijs bij elkaar is rond de €350-400, alles 2007 model en hagelnieuw.