Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op langlauf.startpagina.nl

1e keer langlaufen

  • pamela

    Hallo,

    Mijn man en ik gaan half januari voor de 1e keer langlaufen in Italie. Wie kan ons tips geven i.v.m. kleding. Omdat wij niet weten of wij vaker zullen gaan langlaufen willen wij niet teveel kosten maken. Wij zijn van plan om onze regenpakken mee te nemen om over onze kleding aan te doen, maar misschien is dit geen goed idee? Wat moeten wij in ieder geval aanschaffen? Is het zinvol om eerst priveles te nemen of kun je evengoed in een klasje gaan? Wij zijn 55 en 60 jaar en sportief.

    Alle overige tips zijn ook welkom.

    Groeten, pamela

  • Skater

    Hoi Pamela,

    Hebben jullie fietskleding voor inde herfst en winter?

    Voor mij werkt perfect : lang thermo ondergoed, van de Zeeman of supermarkt (maximaal 2 x €5). Daar over een lange aansluitende fietsbroek, maar dan natuurlijk zonder zeem. Hardloopbroeken zijn in feite hetzelfde, meestal zonder bretels. Sportieve wijdere wandelbroeken (soort dunne skibroeken heb ik weleens gezien) zullen ook zeker volstaan.

    Als bovenkleding wel een zweethemd met lange mouwen onder het thermo shirt, en erover een normaal “herfst” fietsjackje. 3 laagjes dus. Overal lees ik dat men het kleden in laagjes adviseert. Algemeen bekend is dat de onderste daarvan zweetafvoerend moet zijn.

    Houd vooral de aanbiedingen van Aldi en Lidl goed in de gaten, vaak ligt daar goede wandel, loop of fietskleding, voor zeer weinig geld.

    Als je flink bezig blijft, en geen lange pauzes neemt, kun je met verrassend weinig kleding volstaand. Ik zou als vuistregel gebruiken :

    Als het 0ºC is, kleed je dan alsof je bij 5-7º gaat fietsen. Je snelheid is lager (minder koelende rijwind), maar je gebruikt alle spieren, blijft dus beter warm.

    In ronduit herfst fietskleding heb ik me al suf gezweet op de loipes. Alleen in de kortere afdalinkjes voel je het dan even door waaien.

    Als je onderuit gaat, klop dan wel snel de sneeuw van je af, dat scheelt later in kou.

    Toen ik met dezelfde vraag als jij het internet op ging, raadde men mij de Amerikaanse kleding van Sporthill aan. Ze hebben een eigen webshop, met goede service. Kwaliteit is naar behoren, prijzen laang niet zo hoog als de hippe langlauf merken (€300 voor een setje broek+shirt is dan normaal).

    Veel plezier! En neem vooral op je ochtenden les. een hele dag les heb ik zelf nooit geduld voor, maar het maakt zo ontzettend veel uit voor je techniek en daarmee skiplezier.

    Aannemende dat je van plan bent Klassiek te gaan doen, overweeg eens of je skating wilt proberen. Als je ooit op ijs geschaatst hebt, voelt dat best natuurlijk aan, en je maakt makkelijker meters, heb meer bewegingsvrijheid.

    De verhuur shops hebben tegenwoordig normaal uim skate materiaal voorradig. Ook hierin bestaan prettige beginnersski's, al is wereldbekermateriaal ook best door beginners te gebruiken.

    Succes!

    Groetjes,

    Skater

  • pamela

    Beste Skater,

    Bedankt voor je uitgebreide advies! Ik heb vandaag inderdaad gemerkt dat je niet teveel kleding moet dragen. We zijn naar een proefles in Gouda geweest (klassiek). Het viel me niet echt mee om goed in de baan te blijven, ik had eigenlijk gedacht dat het makkelijker zou zijn. Ik ga eens rondkijken op internet of er nog meer mogelijkheden in Ned. zijn om te oefenen (voor 19 januari). We gaan in Italie zeker les nemen, misschien prive les.

    Groetjes,

    Pamela