Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op langlauf.startpagina.nl

langlaufen als sport?

  • Han Morssink

    Dit seizoen (2009/2010) beginnen we bij Skiclub Wolfskamer ook met langflaufen voor Jongeren vanaf 8 jaar. Vier van onze skileraren worden speciaal opgeleid als jeugdlanglauftrainer. Onze Open Dag Langlaufen (zowel voor beginners als gevorderden) is dit jaar op 3 en 4 oktober a.s. Voor informatie, mail me op secretaris@wolfskamer.nl

  • Peter

    Langlaufen als sport is inderdaad geweldig. Waarom snapt niet heel Nederland dat ? We zitten al zo te stressen en ggaan dan ook nog stressen op wintersport… Weg van de stress in de liften en toch super ontspannen in de sneeuw. En dat zocht ik eigenlijk ook in Nederland ! En zo ontdekte ik het skiken ! Elke dag “langlaufen” (skatingtechniek) op de skikes. Geweldig. (En inmiddels ietwat uit de hand gelopen als hobby want ik ben zo maar importeur van de skike geworden. Maar de liefde voor het skiken is gebleven). Veel langlaufverenigingen bieden ook skiken en geven de mogelijkheid om het goed te leren.

    Misschien een keer tot ziens op de skikes of in Ramsau of zo ?

    Peter.

  • Peter A

    Skiken is een heel goed alternatief voor langlaufen

    eenmaal op de skikes gestaan en je wodt er super enthousiast van

    geen enkele spiergroep wordt overbelast en alle spiergroepen worden gestimuleerd

    heerlijk in de buitenlucht

    een echte aanrader

    Peter A

  • JG Klok

    Een update van mijn kant (ik post nu als Skater, merk ik)

    Ik heb inmiddels K2 Moto 90 skates, en daar 90mm Conti wieltjes in. Per skate 3 met normale lagers, en 1 (3e positie) met een rubber “rem” lager. Dit geheel voelt zeer natuurlijk aan. Vallen is er amper bij (met rolskis doe ik niet anders dan vallen, kom niet aan skaten toe). De snelheid is vergelijkbaar met sneeuw. Op lage snelheden nog trager dan sneeuw, op hoge snelheden misschien er dichter bij. Maar dat kan eraan liggen dat ik op de K2's iets harder DURF dan op de sneeuw zoals die nu op de stoepen en fietspaden ligt. Acceleratie op sneeuw lijkt toch sneller, hmmm…

    Enfin, deze manier van skaten met 4 wieltjes gaat perfect! En de Conti wieltjes zijn regen-specifiek, dus geen smoes om niet te gaan skaten bij meer typisch NL weer.

    Ik twijfel over stoklengte. In de sneeuw steek je ze een stukje in de sneeuw natuurlijk, op straat nauwelijks. De inlines staan flink hoger. Ik heb geen last gehad, maar een paar cm langer voor 90mm inlines, lijkt logisch.

    Als je geen pootje-over kunt met schaatsen zoals ik, is het bochtjes lopen eigen precies als op sneeuw. Je moet alleen proberen zo min mogelijk te sturen door de skates te “wringen”. Wat ook helpt, maar ik niet aan mag raden, is wieljes 2 en 3 weglaten. Snelle skates worden hier trager en stabieler van. Niet traag genoeg, maar de stabiliteit beviel me eigenlijk wel. Iets tussen inlines (hockey achtig) en overlijk stabiele rolski's in.

    Inclusief de sneeuw in NL van de laatste dagen heb ik nu 27 dagen op langlauflatten, en ben absoluut verslaafd! Als ik wat trainingsmaatjes (regio R'dam) kon vinden zou dat super zijn. Rolski's ben ik nog steeds oprecht bang voor. Skikes heb ik, maar zijn toch ook best eng als je kop er minder naar staat. De eerste dag ging het super (gank u, Langlaufver. Gouda), op mijn eigen was het knap eng.

    Helaas bevielen de skate-matten in Gouda niet zoals ik had gehoopt. Anders zou ik niets anders doen dan daar rondjes op skaten. Er gaat toch niets boven die malle lange latten!

  • Haje

    Hallo JG,

    inderdaad te gekke sport. Doe het al bijna 35 jaar en nog steeds verslaafd. Momenteel in Ramsau am Dachstein woonachtig waar ik het ook geleerd heb.

    Ca 30 keer NK meegedaan en zo'n 100 wedstrijden (tel een beetje kwijt) , geef hier les via skischool en aan locale langlaufvereniging (een Nederlander ja die de Oostenrijkse - kindertjes- langlaufen leert, haha).

    skiken is een goed alternatief, want rem !! Echter alleen voor skate techniek.

    Kom eens in Ramsau voor een weekje. Neem les en je gaat als een speer op onze mooie loipes hier…!!

    www.ebengutl.at zorgt voor onspanning en overnachting.

    Trainingsmaatjes in R'dam moeten zeker te vinden zijn. Daar heb ik ze een paar jaar geleden achter gelaten, weg kunnen ze niet zijn.

    gr Haje